Σάββατο 18 Μαΐου 2024

Ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς. Για τη διεξαγωγή του «ελληνικού διαγωνισμού PISA» τη φετινή χρονιά. Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων μας, τα αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια θα μείνουν στα χαρτιά!

 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε. ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ-ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ «ΝΙΚΟΣ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ»

ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ

Για τη διεξαγωγή του «ελληνικού διαγωνισμού PISA» τη φετινή χρονιά.

Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων μας, τα αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια θα μείνουν στα χαρτιά!

Ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς

Αγαπητοί γονείς,

Όπως πιθανά έχετε ενημερωθεί την Τετάρτη 22 Μαΐου θα διεξαχθούν οι “εθνικές διαγνωστικές εξετάσεις PISA” ανάμεσα σε μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης και Γ΄ Γυμνασίου. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Β/2659/2-5-2024 ορίζονται 660 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια). Τα σχολεία που επιλέχθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας στον Δήμο Περάματος είναι το Δημοτικό  Ν. Ικονίου, το 3ο Δημοτικό, το 4ο Δημοτικό και το 5ο Δημοτικό, το 1ο Γυμνάσιο και το 2ο Γυμνάσιο, δηλαδή Ποσοστό της τάξης του 50% των Δημοτικών και του 70% των Γυμνασίων της πόλης, που μόνο τυχαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί, συγκριτικά με τα αντίστοιχα ποσοστά των υπόλοιπων Δήμων της χώρας.

Οι εξετάσεις αυτές δεν είναι κάτι καινούργιο. Διεξάγονται για 3η συνεχόμενη χρονιά παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που αποκάλυψαν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης όλες τις προηγούμενες φορές. Τις δύο προηγούμενες χρονιές μάλιστα οι εξετάσεις ακυρώθηκαν στην πράξη και δεν πραγματοποιήθηκαν σε κανένα δημοτικό σχολείο του Κερατσινίου (8ο ΔΣ, 15ο ΔΣ) και του Περάματος (3ο ΔΣ, ΔΣ Ικονίου) που επιλέχτηκε για να διεξαχθούν,  λόγω του συντονισμένου αγώνα εκπαιδευτικών και γονιών.

Οι εξετάσεις της PISA διεξάγονται κάθε τρία χρόνια ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη). Όπως μας πληροφορεί σε σχετικό βίντεο η ιστοσελίδα του ΙΕΠ (Ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής του Υπουργείου) «Η PISA είναι πνευματικό παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα». Για να καταλάβουμε τι εννοούν με τον όρο ‘’βέλτιστες πρακτικές’’ αρκεί να θυμίσουμε ότι ο ΟΟΣΑ είναι ο οργανισμός που υποστηρίζει ότι στην Ελλάδα έχουμε λίγους μαθητές στην τάξη και πρέπει να υπάρχουν περισσότεροι (!), ότι έχουμε πολλά σχολεία και πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων (!), ότι έχουμε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς, παρά τα χιλιάδες κενά κάθε σχολική χρονιά, και άλλα παρόμοια!

Η πραγματική στόχευση των εξετάσεων αυτών είναι να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα τους για την «αξιολόγηση» – αποτίμηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος έτσι ώστε να προωθηθούν πιο γρήγορα όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί (κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπ/κων, μαθητών, «εθνικό απολυτήριο», προώθηση δεξιοτήτων κ.λ.π).

Μέσω του διαγωνισμού της «ελληνικής PISA», ο οποίος λειτουργεί συμπληρωματικά στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «εσωτερικής, εξωτερικής και ατομικής αξιολόγησης», η κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας επιχειρούν:

ü  να μεταβιβάσουν τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στην εκπαίδευση σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.

ü  να προωθήσουν τη λογική των δεξιοτήτων αντί της ουσιαστικής – δημιουργικής γνώσης.

Για παράδειγμα η επιτυχία μιας χώρας στο διαγωνισμό προϋποθέτει οι μαθητές της να γνωρίζουν τη Γλώσσα αποκλειστικά ως μέσο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών μόνο προβλημάτων, να μένουν στην επιφανειακή γνώση των φυσικών φαινομένων κτλ.

ü  Να αποτελέσουν τα σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σε αυτά, μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας που σε συνδυασμό με την αξιολόγηση θα οδηγήσουν σε απόλυτη κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, των εκπαιδευτικών και μαθητών (π.χ. ελεύθερη γονεϊκή επιλογή σχολείου – που θα λειτουργεί στην πραγματικότητα εντελώς αντίστροφα- αφού θα είναι τα σχολεία εκείνα που θα επιλέγουν μαθητές, αποκλείοντας εκείνους που πιθανόν θα «ρίξουν» τις επιδόσεις τους και θα συμβάλουν αρνητικά στην αξιολόγησή τους).

ü  Οδηγούν τους μαθητές να αντιλαμβάνονται με μεγαλύτερη ακόμα έμφαση, (και σε τρυφερή ηλικία μάλιστα)  την αποτυχία στις εξετάσεις ως ματαίωση δική τους και να αποδέχονται τη θέση για την οποία τους προορίζει ούτως ή άλλως η εκπαίδευση ως μηχανισμός αναπαραγωγής της ταξικής κοινωνίας. Δηλαδή νομιμοποιείται στην συνείδησή τους η κοινωνική θέση για την οποία προορίζονται.

ü  Οι δάσκαλοι που θα αναλαμβάνουν τη ΣΤ τάξη θα πιέζονται να εγκαταλείψουν τη διδασκαλία με βάση τις πραγματικές μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητ(ρι)ών τους και να κάνουν την τάξη τους φροντιστήριο προγύμνασης. Αντίστοιχα οι γονείς θα δαπανούν πολλά χρήματα σε φροντιστηριακά μαθήματα για την επιτυχία στις εξετάσεις των παιδιών τους. Εμείς όμως είμαστε εκπαιδευτικοί όλων των παιδιών, χωρίς διακρίσεις σε ‘’καλούς’’ και ‘’κακούς’’, με ιδιαίτερη έγνοια για τους μαθητές ‘’του τελευταίου θρανίου’’! Σκοπός μας είναι η μόρφωση όλων των παιδιών του λαού του Πειραιά, να κάνουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την γνώση, γενικά η συμβολή μας στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών μας!  

Με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» προβάλλεται ως άλλοθι «η αναγκαιότητα της επιβολής αντιδραστικών –αντιεκπαιδευτικών αναπροσαρμογών». Αξιοποιούνται ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου.

Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση δεν υλοποιεί ούτε ένα μέτρο που μπορεί πραγματικά να αναβαθμίσει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Αιτήματα που χρόνια τώρα εκπαιδευτικοί και γονείς αναδεικνύουν, όπως η κατάσταση της σχολικής στέγης και των υποδομών, ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, η κάλυψη των αναγκών με μόνιμο προσωπικό, ώστε να σταματήσει η αθλιότητα της αναπλήρωσης, η κάλυψη όλων των μαθητών που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί σε όλα τα σχολεία, ειδικά μετά την όξυνση των προβλημάτων που κληρονομήσαμε από την πανδημία και την τραγική διαχείριση των κλειστών σχολείων, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ίδιο το περιεχόμενο του σχολείου, τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία.

Είναι φανερό ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με γονείς και μαθητές διεκδικεί.

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΟΡΦΩΝΕΙ, ΔΕ ΘΑ ΑΠΟΚΛΕΙΕΙ, ΔΕ ΘΑ ΕΞΟΝΤΩΝΕΙ!

Δεν υπάρχουν σχόλια: