Εκπαιδευτικό Υλικό










 "Ο Ύμνος του Βιβλίου" του Ευγένιου Τριβιζά

Πες μου κάτι, τι αξίζει πιο πολύ από φλουριά;
Πες μου κάτι, τι χαρίζει γέλιο, κέφι και χαρά;

Έλα, πες μου τι γεμίζει παρηγόρια την καρδιά;
Έλα, πες μου, τι σκορπίζει την πιο μαύρη συννεφιά;

Έλα, πες μου, τι ‘ναι εκείνο που με κάνει και δακρύζω,
Που με κάνει να γελάω, που με κάνει να ελπίζω;

Έλα, πες μου, τι ‘ναι εκείνο που με κάνει να γιορτάζω,
Που με κάνει να πετάω, στα ουράνια να καλπάζω;

Ένα βιβλίο! Ένα βιβλίο!
Ένα βιβλίο που μαγεύει, όνειρα στο νου φυτεύει
Και στο ταξίδι της ζωής, πιστά μας συντροφεύει!


Το βιβλίο αποτελεί το παράθυρο στη φαντασία αλλά και τη σκέψη του παιδιού. Ο συνδυασμός της εικόνας με το κείμενο προσφέρει πολυαισθητική απόλαυση. Η δύναμη που έχουν οι εικόνες και οι λέξεις επιτρέπουν στο παιδί να ταξιδέψει στο χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί και να σκεφτεί.



Προτάσεις για την επεξεργασία του θέματος στο Νηπιαγωγείο

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου) προτείνονται ακολούθως 10 χρήσιμες συνδέσεις σχετικές με τη θεματική αυτή ενότητα. Επίσης, προτείνονται κάρτες αναφοράς και σχετικά φύλλα εργασίας για μερικά από τα πιο γνωστά παραμύθια του Σαρλ Περώ.



Σχετικές ιστοσελίδες

http://edonipiagogeio.blogspot.gr/2012/04/blog-post.html
(πίνακες ζωγραφικής – ζωγραφοσελίδες – σελιδοδείκτες – αφιέρωμα στον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν)
http://dreamskindergarten.blogspot.gr/2012/03/2.html
(για τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν)
http://dreamkindergarten.blogspot.gr/2013/01/blog-post_8127.html
(για τους Αδερφούς Γκριμμ)
http://www.scribd.com/doc/33885150/Ta-Paramythia-Ton-Adelfon-Grimm-Tomos-A
(ένας ολόκληρος τόμος με παραμύθια των Αδερφών Γκριμμ)
http://edonipiagogeio.blogspot.gr/2013/02/7.html
(για τη Χιονάτη και τους 7 Νάνους)
http://edonipiagogeio.blogspot.gr/2013/02/7_11.html
&
http://edonipiagogeio.blogspot.gr/2013/02/7_12.html
(για τη Χιονάτη και τους 7 Νάνους)
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2013/02/7.html
(πίνακας αναφοράς και φύλλο εργασίας για τους 7 Νάνους)
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/2012/11/blog-post_7768.html
(για τους μύθους του Αισώπου)
http://dreamkindergarten.blogspot.gr/2013/01/charles-perrault.html
(πίνακας αναφοράς για τον Σαρλ Περώ)


2. Δημιουργικές δραστηριότητες

Α. Αφίσα : « Το αγαπημένο μου βιβλίο είναι……»

Υλικά : Χαρτόνι λευκό ή χρωματιστό κάνσον

Κατάλογοι παιδικών βιβλίων από εκδοτικούς οίκους

Μαρκαδόροι, ψαλίδια, κόλλες

Σε μεγάλο χαρτόνι γράφουμε τους τίτλους των αγαπημένων μας παραμυθιών.

Δίπλα σε κάθε τίτλο κόβουμε και κολλάμε τις εικόνες από με τα εξώφυλλά τους από καταλόγους εκδοτικών οίκων.


Β. Άλμπουμ με « τα παραμύθια που αγαπάμε »


Υλικά: Χαρτιά Α4 λευκά ή χρωματιστά

Δύο φύλλα Α4 κάνσον

Κορδέλα σατέν ή κορδονάκι

Χρώματα για ζωγραφική

Ζωγραφίζουμε ο καθένας ένα εξώφυλλο για το αγαπημένο μας παραμύθι, γράφουμε τον τίτλο του, το όνομα του συγγραφέα και τον εκδοτικό οίκο.

Δια κοσμούμε το εμπροσθόφυλλο του άλμπουμ ζωγραφίζοντας κάποιους από τους ήρωες των παραμυθιών και το "δενουμε"με την κορδέλα.


Γ. Παραμυθοσαλάτα

Συνθέτουμε μια δική μας ιστορία με τους ήρωες των αγαπημένων μας παραμυθιών.

Γράφουμε το κείμενο και το εικονογραφούμε. Το ΄΄δένουμε σε βιβλίο΄΄



Δ. Σελιδοδείκτες

Υλικά: Κανσόν διαφόρων χρωμάτων

Εικονογραφημένοι κατάλογοι εκδοτικών οίκων

Κόβουμε λωρίδες κανσόν πλάτους 6εκ. και δίνουμε στη μια άκρη τους το σχήμα της μύτης μολυβιού. Κατά μήκος της επιφάνειά τους κολλάμε μικρές εικόνες από εξώφυλλα βιβλίων από τους καταλόγους των εκδοτικών οίκων. Αν έχουμε τη δυνατότητα πλαστικοποιούμε τους σελιδοδείκτες μας.



3. Ιστορίες
Φρ. Λουάρ « Το μαγικό βιβλίο », από τη συλλογή « Παραμύθια για όνειρα γλυκά » Εκδ. Μίνωας
Λέο Λεόνε « « Ο Φίλιππος» Εκδ. Ζαχαρόπουλος

Παρακολουθείστε την αφήγηση του παραμυθιού « Η Πριγκίπισσα Δυσκολούλα » του Ευγένιου Τριβιζά στην ηλεκτρ. διευ/νση:

http://www.youtube.com/watch?v=zTuqB5GavrU



Πρόταση ανάγνωσης για λίγο μεγαλύτερους και για μεγάλους αναγνώστες:

« Τα Μαγικά Μαξιλάρια » του Ευγένιου Τριβιζά, εκδ. Πατάκη



Αξιοποιήθηκαν στοιχεία από δημοσιεύσεις  του συλλόγου εκπαιδευτικών Π.Ε."Ο Περικλής" ........................................................................................................................................

05-10-2014

Εκπαιδευτικό υλικό για την 28η Οκτωβρίου

Αφιέρωμα στον αντιφασιστικό αγώνα του λαού μας (1940 – 1944)
Σε αυτό το αφιέρωμα συγκεντρώνουμε υλικό, σχολικές γιορτές συναδέλφων, χρονικά, δραστηριότητες, ποιήματα, πεζά, ταινίες που αφορούν το μεγάλο αντιφασιστικό αγώνα του λαού μας ενάντια στον ιταλικό φασισμό και το γερμανικό ναζισμό (1940 – 1944).

Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση σχολικών γιορτών την 28η Οκτώβρη, για την καλύτερη οργάνωση της διδασκαλίας που αφορά τα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά και για την καλύτερη ενημέρωση των συναδέλφων για τα γεγονότα της εποχής.
Αναμένουμε τις προτάσεις και το υλικό των συναδέλφων καθώς το αφιέρωμα θα εμπλουτίζεται διαρκώς.

Εννοείται πως η ποικιλότροπη αξιοποίηση ή διασκευή των υλικών που δημοσιεύεται εδώ είναι ελεύθερη από όλες και όλους τους συναδέλφους με μοναδικό περιορισμό να μην γίνεται χρήση για εμπορικούς λόγους.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το αφιέρωμα εμπλουτίζεται, διορθώνεται και ανανεώνεται, όποτε βρίσκουμε κάτι καινούριο να προσθέσουμε, με καινούριο υλικό (το οποίο θα μπαίνει στις επί μέρους ενότητες).
Γι” αυτόν τον λόγο, παρακαλούμε όσους αναδημοσιεύουν υλικό από εδώ, να μην το αντιγράφουν απλώς, αλλά να βάζουν και ενεργό υπερσύνδεσμο προς την σελίδα αυτή, προκειμένου οι χρήστες να μένουν ενήμεροι για τις αλλαγές.


Α. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΦΙΣΕΣ, ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΚΛΙΚ στην εικόνα, για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο:




Β. ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ
α) Κινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ 1943 1945 - Όλα τα φιλμ
Πρόκειται για το σύνολο της παραγωγής σε φιλμ από το κινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ, (ή ορθότερα, το φωτοκινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ), που έχει διασωθεί. Κάτι λιγότερο από 11 λεπτά.
Δόθηκαν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας από την Ολυμπία και τον Κώστα Παπαδούκα, αδελφό του Θανάση Παπαδούκα, (οπερατέρ του κινηματογραφικού συνεργείου του ΕΛΑΣ, από το φθινόπωρο του 1944 μέχρι λίγο μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας).
Πριν από τον Θανάση Παπαδούκα, την δουλειά αυτή έκανε ο οπερατέρ Ιωάννης Νισυρίου, με μία μηχανή που είχαν βρει «σε κάτι κιβώτια γερμανικά μαζί με φιλμ, τραβηγμένα και ατράβηχτα», όπως διηγείται ο ίδιος ο Θανάσης Παπαδούκας.
Πληροφορίες για όσα περιγράφει η κάθε σκηνή δείτε από ΕΔΩ!.

β) Ιταλογερμανική εισβολή, Κατοχή, Απελευθέρωση
Πέντε κινηματογραφικά αποσπάσματα μικρής διάρκειας.

γ) Ντοκουμέντα της Κατοχής
Καταγραφή της καθημερινότητας και των δεινών που υφίσταντο οι Αθηναίοι εξαιτίας της γερμανικής κατοχής, από τον ερασιτέχνη κινηματογραφιστή Άγγελο Παπαναστασίου.
Δείτε το πρώτο μέρος        Δείτε το δεύτερο μέρος.

δ) Ελληνοϊταλικός πόλεμοςΣύντομο (8,5 λεπτών) αφιέρωμα στον ελληνοϊταλικό πόλεμο.

ε) «Ζωγράφοι στα βουνά της ελεύθερης Ελλάδας, 1941-1945«, Ντοκυμαντέρ της Ρένας Χριστάκη (ΕΡΤ, 1983)
Οδοιπορικό στα βουνά, που έζησαν και πολέμησαν οι Αντάρτες, μέσα από τα μάτια των καλλιτεχνών του Αγώνα, ζωγράφων και φωτογράφων.


Γ. ΤΑΙΝΙΕΣ

α) Ο Ντούτσε αφηγείται πώς …κατέκτησε την Ελλάδα, του σκιτσογράφου Σταμάτη Πολενάκη.

Εξαιρετική ταινία μικρού μήκους (και η πρώτη κινούμενων σχεδίων που φτιάχτηκε στην Ελλάδα – τύπου «Μίκυ-Μάους» όπως γράφει ο σκηνοθέτης).
Μέσα σε 6,5 λεπτά ξετυλίγεται ο απόλυτος εξευτελισμός του Μουσολίνι και της φασιστικής εκστρατείας του εναντίον της χώρας μας.

β) «Education for Death – The making of the Nazi» (ελληνικός τίτλος: «Εκπαίδευση για θάνατο – Η δημιουργία ενός Ναζί», του Gregor Ziemer

Αντιναζιστική ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους (10΄) του 1943, από τον Ουώλτ Ντίσνεϋ.

γ) «Η ζωή είναι ωραία», του Ρομπέρτο Μπενίνι
Ιταλική δραματική κωμωδία, παραγωγής 1997, σε σκηνοθεσία Ρομπέρτο Μπενίνι και σε σενάριο του ίδιου μαζί με τον Βιντσέζο Τσέραμι.
Εξαιρετική αντιπολεμική ταινία, γι” αυτό και της συγχωρούνται κάποιες (σημαντικές, αν ήταν ιστορική ταινία) ιστορικές ανακρίβειες. Αν και το φιλμ δεν είναι παιδικό, συνιστάται ανεπιφύλακτα για την ΣΤ΄ τάξη.
Λόγω του μεγάλου μεγέθους της είναι χωρισμένη σε δύο μέρη.

Δείτε το α΄ μέρος
Δείτε το β΄ μέρος
.
δ) «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ«, του Ροβύρου ΜανθούληΑντιπολεμική ταινία του 1962, με τον Θανάση Βέγγο και τον Ανέστη Διαμαντόπουλο.

ε)«Ο Μεγάλος Δικτάτορας«, του Τσάρλι Τσάπλιν(Δυστυχώς στα αγγλικά. Στο YouTube πάντως, κυκλοφορούν κάποια -έστω ολιγόλεπτα αποσπάσματα- της ταινίας με ελληνικούς υπότιτλους.)

στ) «Το ξυπόλητο τάγμα«, του Γκρεγκ Τάλλας (Γρηγόρη Θαλασσινού)

Ελληνική ταινία του 1954 (που αναγνωρίσθηκε διεθνώς, αλλά όχι στην Ελλάδα), η οποία αφηγείται την ιστορία των παιδιών του Παπάφειου ορφανοτροφείου της Θεσσαλονίκης και την προσπάθειά τους να επιβιώσουν τα σκληρά χρόνια της Κατοχής, όταν οι Γερμανοί επιτάξανε το ορφανοτροφείο και τα πέταξαν στους δρόμους.

ζ) «Ο ουρανός«, του Τάκη Κανελλόπουλου (παραγωγής 1962)Μία από τις κορυφαίες αντιπολεμικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Βασίστηκε σε διηγήσεις ανθρώπων που έζησαν τον πόλεμο του ’40.

(ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η ταινία είναι χωρισμένη σε 9 (περίπου δεκάλεπτα) μέρη, τα οποία όμως διαδέχονται το ένα το άλλο αυτόματα, χωρίς να χρειαστεί να κάνετε άλλη ενέργεια πέρα από την επιλογή αναπαραγωγής στο πρώτο βίντεο.

Αν, πάλι, θέλετε τα αποσπάσματα ξεχωριστά, πατήστε ΕΔΩ!)


.Δ. ΔΙΑΦΟΡΑ

α) Εικονική αναπαράσταση των πολεμικών επιχειρήσεων του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, σε μορφή PowerPoint
ΚΛΙΚ στην εικόνα, για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο (Μην ξεχάσετε να ανοίξετε τον ήχο!):

Αν θέλετε να το δείτε σε συνεχόμενη προβολή, πατήστε ΕΔΩ! .

β) Ρεμπέτικα «πολεμικά» τραγούδιαΣυνεισφορά των ρεμπετών (Βαμβακάρης, Χατζηχρήστος, κλπ.) στην εμψύχωση του λαού στον ελληνοϊταλικό πόλεμο, με γνωστά τους -κυρίως- τραγούδια, τραγουδισμένα με επίκαιρους πολεμικούς στίχους.

ΚΛΙΚ στην εικόνα, για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο:



Αν θέλετε περισσότερα ρεμπέτικα, πατήστε ΕΔΩ!.

γ) Μνήμες της Κατοχής

Πλούσιο υλικό από το «Ψηφιακό Σχολείο»


.Ε. ΓΙΟΡΤΕΣ – ΧΡΟΝΙΚΑ-ΘΕΑΤΡΙΚΑ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


(Σημείωση: Τα κείμενα παρατίθενται όπως έχουν αποσταλεί από τους συντάκτες τους, χωρίς άλλη επεξεργασία από εμάς.)

Πατήστε πάνω στους τίτλους, για να κατεβάσετε τα αρχεία στον υπολογιστή σας.

α) Μικροί Ήρωες στον αγώνα για την Ελευθερία του Δημήτρη Μαριόλη
Θεατρική διασκευή από τον «Μικρό Ήρωα» του Στέλιου Ανεμοδουρά και το διήγημα του Δ. Ψαθά «Οι πιτσιρίκοι».

β) Ψηλά τα χέρια Χίτλερ! του Δημήτρη Μαριόλη
Θεατρική παράσταση για τη γιορτή της 28ης Οκτώβρη.

γ) Γιορτή 28 Οκτώβρη της Ρούλας Καρανίκα

δ) «Καλησπέρα σας κύριε Δικτάτορα» από την Ρούλα Καρανίκα
.
ε) Δυο φυλλάδια με δραστηριότητες σχετικές με τα μυθιστορήματα της Άλκης Ζέη «Το καπλάνι της βιτρίνας» και «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» (Για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού)Για να κατεβάσετε τα φυλλάδια, πατήστε εδώ:
«Το καπλάνι της βιτρίνας»  «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου».

στ) i. Το χρονικό της εποποιίας του ’40    ii. Ανθολογία κειμένων – ποιημάτων
iii. «Tο αγόρι με τις ριγέ πιτζάμες» – Δραστηριότητες στην τάξη της Ελένης Παπαποστόλου

ζ) Τα σκληρά χρόνια της Κατοχής μέσα από τα μάτια των παιδιών
Χρονικό, ποιήματα και κείμενα για την εποχή, μαζί με διασκευασμένα αποσπάσματα από το μυθιστόρημα «Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου» της Άλκης Ζέη. Συνοδεύονται από προβολή παρουσίασης.
Επιμέλεια: Λαμπρινή Σκέρλου

ΣΤ.    ΚΕΙΜΕΝΑ

α) Κώστας Βάρναλης: Η βουβή επέτειος
Χρονογραφημα του Κ. Βάρναλη στον “Ρίζο της Δευτέρας” στις 28/10/1947, για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, πιο επίκαιρο από ποτέ…

β) Γ. Μαργαρίτης: Η Ελλάδα και οι Έλληνες του ’40

γ) Νίκος Ποταμιάνος: Για την 28η ΟκτωβρίουΣκοπός του παρακάτω κειμένου είναι να λειτουργήσει ως στήριγμα για όποιους εκπαιδευτικούς θα ήθελαν να συνδέσουν την γιορτή της 28ης Οκτωβρίου με μια αντιφασιστική στάση, η οποία δυστυχώς αποκτά στις μέρες μας νέα επικαιρότητα.
(Το είδαμε στο Alfavita.)

δ) Γιάννης Σκαλιδάκης: Λαϊκή και αντιλαϊκή αυτοδιοίκηση στην Κατοχή και τον Εμφύλιο

ε) Η Αθήνα της ΚατοχήςΑφιέρωμα στην καθημερινή ζωή της κατοχικής Αθήνας, από το ένθετο περιοδικό «7 ΗΜΕΡΕΣ» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ (25/4/1999)

στ) Η Μαύρη Αγορά και οι ακίνητες περιουσίες που άλλαξαν χέρια την περίοδο της Κατοχής (1941-1944)    Έρευνα του Παν. Σάμιου

ζ) 6 Απριλίου 1941: Η γερμανική επίθεση
Αφιέρωμα στον φοβερό Απρίλη του ’41, από το ένθετο περιοδικό «7 ΗΜΕΡΕΣ» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ (7/4/2002)

η) «Το αυγό του φιδιού: Ο φασισμός και ο ναζισμός στην Ευρώπη»Αφιέρωμα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (Ε.ΚΕ.ΒΙ.) διαρθρωμένο σε 3 ενότητες:
i. η ερμηνεία του φασιστικού-ναζιστικού καθεστώτος και το ιστορικό του πλαίσιο,
ii. ο φασισμός-ναζισμός στην καθημερινή ζωή,
iii. φασισμός-ναζισμός και τέχνη.

θ) «Το ημερολόγιο ενός αντιφασίστα«
Κείμενο του Αντιφασιστικού Μετώπου Μαθητών Ηλιούπολης



------------------------------------------------------

Διδασκαλίες για την Πρωτομαγιά 

και την εργασία

Διδακτικές πρωτοβουλιών για την εργασία και τους εργαζόμενους


Διδακτικό υλικό για την εργασία και το εργατικό κίνημα στην ιστοσελίδα του Συλλόγου
Συναδέλφισσες – συνάδελφοι
Η αξία της εργασίας, ο κοινωνικός χαρακτήρας της, οι δυσκολίες και οι αντιξοότητες, η χαρά της δημιουργίας αλλά και η αλλοτρίωση του εργαζόμενου ανθρώπου, οι αγωνίες, οι καημοί, οι πόθοι και οι ελπίδες του, αλλά και οι συλλογικοί του αγώνες, αποτελούν το θέμα αυτής της πρωτοβουλίας. Έχουμε από καιρό επισημάνει, ότι στα πλαίσια της μεταμοντέρνας ανάγνωσης της πραγματικότητας, η εικόνα του εργαζόμενου ανθρώπου εξορίστηκε από τα νέα σχολικά βιβλία.
Είναι όμως καθήκον και υποχρέωση του μαχόμενου δάσκαλου, να φωτίσει μέσα στη σχολική τάξη τους πραγματικούς δημιουργούς του κοινωνικού πλούτου :

-         λογοτεχνικά κείμενα και ποιήματα
-          διηγήματα και αποσπάσματα από τα παλιά σχολικά βιβλία
-          πληροφορίες για την πρωτομαγιά των εργατών αλλά και την πρωτομαγιά των λουλουδιών
-         Βίντεο και τραγούδια
δημοσιεύονται με σκοπό να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια: Να συμβάλλουν στη γνωριμία των παιδιών με αυτό τον «ανεπιθύμητο» άγνωστο που λέγεται εργαζόμενος.

Προτείνουμε τις επόμενες ημέρες να αφιερώσουμε τις ώρες του γλωσσικού μαθήματος στην Πρωτομαγιά. Να συζητήσουμε με τα παιδιά και να τους εξηγήσουμε γιατί την επόμενη ημέρα τα σχολεία είναι κλειστά. Υπενθυμίζουμε ότι έχουμε το δικαίωμα να επιλέγουμε λογοτεχνικά κείμενα εκτός των σχολικών βιβλίων.
Καλούμε τους συναδέλφους, τους Συλλόγους διδασκόντων, τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε., το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., να συμβάλλουν σε αυτή την προσπάθεια.
To υλικό αυτό θα εμπλουτίζεται διαρκώς και είναι βέβαια αυτονόητο, ότι μπορεί να αξιοποιηθεί όποια στιγμή κρίνει καταλληλότερη  κάθε συνάδελφος.


Διδακτικό υλικό για την εργασία και το εργατικό κίνημα στην ιστοσελίδα του Συλλόγου
Μπορείτε να κατεβάσετε τα παρακάτω αρχεία :
Πρωτομαγιά των λουλουδιών και των εργατών
O μεταξοσκώληκας
 Ένα δάκρυ για τον μπαρμπα-Τζίμη
Εργασία: Ποιήματα – Αποσπάσματα
Καταφύγια για τη νύχτα 
Μετανάστευση
Μια ιστορία τριάντα ψαράδων
Μοντέρνοι καιροί
Ο Γρηγόρης της βροχής
Οι οδοκαθαρισταί
Τα μεταλλεία του Λαυρίου
Ταχυδρόμος
Τι ακούς
Το στοιχειό
Το σχολείο που κατέβηκε σε απεργία
Χτίστες

Για τις μικρότερες τάξεις
Οι δύο πρώτοι μύθοι μπορούν να αξιοποιηθούν στις μικρές τάξεις. Σήμερα, λόγω κρίσης και ανεργίας, τα παιδιά αναγνωρίζουν την αξία της εργασίας, δηλαδή την αξία του μισθού. Συνεπώς η ανάγκη διδασκαλίας των συγκεκριμένων μύθων είναι περιορισμένη, αλλά όχι ανύπαρκτη, αφού η εργασία μπορεί να είναι κάτι παραπάνω από τον μισθό.

Α.        Δύο εκδοχές γραπτής αφήγησης για τον τζίτζικα και τον μέρμηγκα, του Αισώπου :
www.matia.gr/7/78/7804/7804_2_10.html
mermiggas.blogspot.com/2010/08/blog-post_06.html
& μία εκδοχή animation   www.youtube.com/watch?v=mjEx-nAPhyQ από τη Disney.
Αν και φέρει βαρύ ηθικολογικό φορτίο, ο συγκεκριμένος μύθος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στις μικρές τάξεις.
Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Δίνουμε στα παιδιά το μύθο χωρίς το τέλος και τους ζητάμε να το φανταστούν εκείνα.
Στη συνέχεια συζητάμε τις διάφορες εκδοχές. Όσοι-ες δοκίμασαν αυτή τη δραστηριότητα στην τρίτη δημοτικού κινητοποίησαν τα παιδιά και είχαν ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

Β.  Ο παρακάτω μύθος είναι και πάλι του Αισώπου και έχει τίτλο «Ο γεωργός και τα παιδιά του». Έχει το ίδιο νόημα και τα ίδια προβλήματα με τον προηγούμενο, αλλά πρόσφερεται για διαφορετικές δραστηριότητες, πχ. ανάπτυξη του σε μορφή παραμυθιού.
Τη συγκεκριμένη μετάφραση την αντλήσαμε από το agiasma.info/forum/viewtopic.php?f=13&t=1833.
Κυκλοφορεί και από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος με τίτλο «ο κρυμμένος θησαυρός» και σε ποιητική μορφή.
Ένας γεωργός ετοιμοθάνατος, θέλοντας να γίνουν και τα παιδιά του άξιοι γεωργοί, τα κάλεσε κοντά του και τους είπε: «..παιδιά μου, σ΄ ένα από τα αμπέλια μου έχω κρυμμένο θησαυρό».
Έτσι, όταν πέθανε, τα παιδιά του πήραν υνιά και δικέλλες κι έσκαψαν βαθιά όλα τους τα χωράφια.
Και φυσικά θησαυρό δεν βρήκαν, όμως….τα αμπέλια τους έδωσαν πολλαπλάσια σοδειά.
Ο μύθος αυτός δηλώνει ότι ο μόχθος είναι θησαυρός για τους ανθρώπους.

Γ.   Ο  τελευταίος μύθος   αναφέρεται από τον de Ste Croix στο «Ο ταξικός αγώνας στον αρχαίο ελληνικό κόσμο» (εκδόσεις Κέδρος). Δυστυχώς δεν έχουμε διαθέσιμο το βιβλίο και τον καταγράφουμε όπως τον θυμόμαστε. Ο μύθος καταγράφεται από τον συγγραφέα ως ο μοναδικός γνωστός μύθος της αρχαιότητας  που αντιμετωπίζει κριτικά και ριζοσπαστικά τη σχέση αφέντη / δούλου.
Νομίζουμε ότι μπορεί να αξιοποιηθεί από την τρίτη τάξη και μετά. Ο στόχος είναι προφανής.
«Ένας χωρικός ταξίδευε με τον γάιδαρό του στο δάσος. Σε όλο το ταξίδι, όπως πάντα, συμπεριφέρονταν σκληρά και άδικα στο τετράποδο. Σε κάποια στιγμή είδε από μακριά ληστές να πλησιάζουν. Ζήτησε τότε από το ζωντανό να επιταχύνει το βήμα του, για να γλιτώσουν τη ληστεία. Ο γάιδαρος τότε γύρισε και του απάντησε πως ο ίδιος δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την αλλαγή αφέντη και συνέχισε στον ίδιο ρυθμό.»

Σχέδιο διδασκαλίας που μας έστειλαν συνάδελφοι από το ΠΤΔΕ- ΑΠΘ
Παρουσιάζουμε εδώ αποσπάσματα από σχέδιο διδασκαλίας που ετοιμάζουν συνάδελφοι από το  ΠΤΔΕ-ΑΠΘ για τη Δευτέρα 30 Απρίλη και την Πρωτομαγιά με θέμα την οικονομική κρίση του σήμερα και του 1929 στην Αμερική. Χρησιμοποιούν το φετινό ημερολόγιο του Δικτύου υποστήριξης Προσφύγων και μεταναστών που έχει ένα εξαιρετικό αφιέρωμα στην κρίση του 1929, το κείμενο του παλιού βιβλίου γλώσσας της Ε΄τάξης για τον μπαρμπα-Τζίμη καθώς και άρθρα για την ανεργία σήμερα. Ευχαριστούμε τους συναδέλφους που μας έστειλαν το υλικό τους.
Η 1η ομάδα αναλαμβάνει το ρόλο των δημοσιογράφων οι οποίοι πρέπει να παράγουν ένα γραπτό κείμενο με θέμα την κρίση την οποία βιώνει η Ελλάδα σήμερα με συγκριτικά στοιχεία και αναφορές και στην κατάσταση της Αμερικής του 1929. Οι υπόλοιπες ομάδες είναι οι διαδηλωτές-εργαζόμενοι οι οποίοι παίρνουν διάφορα είδη κειμένων και μέσα από τα εκάστοτε κείμενα καλούνται να βγάλουν πλακάτ, πανό ακόμα και αφίσα για να εκφραστούν.
1η ομάδα: 2 κείμενα με στίχους από τραγούδια (τα τραγούδια είναι αγγλικά ωστόσο δίνεται και η μετάφραση) εκ των οποίων ακούμε το ένα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
2η κ 3η ομάδα: κείμενο από παλιό βιβλίο Γλώσσας για τον μπαρμπα-Τζίμη μαζί με διασκευασμένες μαρτυρίες ανθρώπων που δούλευαν σε Έλληνες εργοδότες και αφήγηση ελληνοαμερικανίδας για την οικονομική κρίση
3η ομάδα: εικόνες με πλακάτ από ανθρώπους που διαδηλώνουν, οι οποίες προέρχονται από ένα μικρό ημερολόγιο.
4η ομάδα (δημοσιογράφοι): κείμενα ανεργίας για σήμερα. Ίσως σχολιάζουμε και τα γραφήματα.

Τα άρθρα για την ανεργία σήμερα είναι στις εξής διευθύνσεις:
www.tovima.gr/finance/article/?aid=442692
www.ant1.com.cy/ellada/2012/03/15/sto-20-7-ektinaxuhke-h-anergia-sthn-ella
thegreekgraph.wordpress.com
www.tanea.gr/oikonomia/article/?aid=4690738
Μας ενδιαφέρει μέσα στα άρθρα να φανεί λίγο και η γλώσσα που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι. Θα δώσουμε το πολύ 3 τέτοια σύγχρονα άρθρα. Έτσι κι αλλιώς δεν μας ενδιαφέρουν τα μαθηματικά και τα ποσοστά.
Επίσης, να προσθέσουμε ότι  στην ώρα των τεχνικών θα μπορούσε να δοθεί και ένα κατευθυντικό κείμενο με την ιστορική διάσταση της εργατικής πρωτομαγιάς.
Θα μπορούσε να είναι αυτό: www.gsee.gr/left_menu_files/left_m_p.php?p_id=19&men_pos=3
ή αυτό:  www.sansimera.gr/articles/256

Υλικό για το σχέδιο διδασκαλίας
brother can you spare a dime (εργατικό τραγούδι)
which side are you on (εργατικό τραγούδι)

Ήταν η Ύφεση που τα άλλαξε όλα (αφήγηση)
Εργάζομαι σε εστιατόριο επί 12 και 13 ώρες ημερησίως 7 ημέρες την εβδομάδα  (μαρτυρίες)

Ντενεκεδούπολη στο Κουρδιστάν (από τη σειρά της Ντενεκεδούπολης της Ευγενίας Φακίνου – διασκευασμένο από την Ελένη Ξεφτέρη για θεατρική παράσταση)
Ενδιαφέρον είναι για τις μικρές τάξεις (Α΄, Β΄) και το βιβλίο της Φακίνου από την Ντενεκεδούπολη «Ο κύριος Ουλτραμέρ» για να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της κρίσης αλλά και την αλληλεγγύη.




Πρόσθετες δραστηριότητες

Μια ιστοσελίδα συναδέλφου με χρήσιμο υλικό για την πρωτομαγιά
daskalabm.blogspot.com/2010/04/blog-post_8695.html


 Η ταινία «Το αλάτι της γης», ολόκληρη στο διαδίκτυο
www.moviereviews.gr/m1832
Η ταινία αποκαλύπτει τις άθλιες συνθήκες εργασίας και ζωής της μεξικανο-αμερικανικής κοινότητας και την σκληρή εκμετάλλευση των κατοίκων από τους λευκούς (Άγγλο-Αμερικάνους, όπως αποκαλούνται) βιομήχανους.
Κάποτε η γη ανήκε στην κοινότητα. Η Εταιρεία Ψευδαργύρου, όμως, ήρθε ξαφνικά, ανέλαβε την εκμετάλλευσή της κι άφησε στους κατοίκους την «επιλογή» ή να φύγουν ή να δεχτούν να εργαστούν με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς και άθλιες συνθήκες.
Αναγκάζονται να ζουν σε σπίτια που ανήκουν στη διεύθυνση, να ψωνίζουν σε καταστήματα που ανήκουν στη διεύθυνση.
Οι συνθήκες ασφαλείας για τους εργάτες είναι ανύπαρκτες. Ενώ στους λευκούς επιτρέπεται να δουλεύουν σε ζευγάρια, οι Μεξικανοί αναγκάζονται να διεκπεραιώνουν τις πιο επικίνδυνες εργασίες μόνοι, κι όταν διαμαρτύρονται, η διεύθυνση τους απειλεί με απολύσεις.
Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα η αστυνομία συνωμοτεί με τους ιδιοκτήτες του ορυχείου για να σπάσει η απεργία…


Ντοκιμαντέρ για τον Μάη του 1936
 Ένα ντοκιμαντέρ από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ:
www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=20110&autostart=0
Από την τεκμηρίωση μπορεί κανείς να διαλέξει και να δείξει όποια κεφάλαια θέλει, επειδή είναι αρκετά μεγάλο.

Ένα πιο μικρό, αλλά πιο κακής ποιότητας ήχου και εικόνας και πιο «δύσκολο» στη γλώσσα, για το ίδιο θέμα:
www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000073093&tsz=0&autostart=0

Ιστορική αναδρομή στην εργατική πρωτομαγιά
 Η άγνωστη ιστορία του εργατικού κινήματος των ΗΠΑ
Ρίτσαρντ Ο. Μπόγιερ και Χέρμπερτ Μ. Μόρε, «Η άγνωστη Ιστορία του Εργατικού Κινήματος των ΗΠΑ», εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».
Αντλήσαμε τα αποσπάσματα από το μπλογκ  http://erodotos.wordpress.com/2010/04/28/prwtomagia-sikago/
Σικάγο 1886 – Αθήνα 2007
ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ  (της Άννας Ρόδη)

 Προβολή παρουσίασης για τους εργατικούς αγώνες:
Από το Σικάγο του 1886 στην Ελλάδα του σήμερα 

 ................................................................

 

Εκπαιδευτικό υλικό 

για τον ρατσισμό και την διαφορετικότητα

Το υλικό που έχουμε συγκεντρώσει εδώ μπορεί να χρησιμεύσει για τη διαπολιτισμική αγωγή. Αποσπασματικά ή στο σύνολό του μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αντιρατσιστικά μαθήματα στις τάξεις μας. Είναι αυτονόητο ότι το υλικό μπορεί να εμπλουτιστεί με εργασίες συναδέλφων ή παιδιών που μπορείτε να αποστέλλετε στη διεύθυνση του Συλλόγου.
Ευχαριστούμε τους συναδέλφους από το Σύλλογο Π.Ε. «Παρθενώνας», και  Α΄ Σύλλογος Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε. που μας παραχώρησαν για δημοσίευση το μεγαλύτερο μέρος του υλικού.

1. Μάθε τα δικαιώματά σου… τώρα!
Στις 10 Δεκεμβρίου 1948 υιοθετήθηκε η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Ανθρώπινα δικαιώματα: οικουμενικά, πανανθρώπινα, διαχρονικά, θεμελιώδη.
Τριάντα άρθρα της διακήρυξης, τριάντα απλές προτάσεις.
Δείτε και κατεβάστε την σχετική προβολή παρουσίασης, πατώντας ΕΔΩ!
Διαβάστε τα 30 άρθρα της διακήρυξης, ΕΔΩ!
Δείτε σχετικό βίντεο στο YouTube, ΕΔΩ!
Επισκεφθείτε την (ελληνική) σελίδα για τα ανθρώπινα δικαιώματα, ΕΔΩ!

2. «Δικαίωμά μου!»
Προβολή παρουσίασης με φωτογραφικό υλικό, για αξιοποίηση στην τάξη.
Για να την κατεβάσετε, πατήστε ΕΔΩ!

3. Αερικά & φίλοι: «Διαφορετικοί» (τραγούδι)
Το συγκρότημα »Αερικά» είναι μια παρέα από άτομα με ειδικές ανάγκες (ή ειδικές ικανότητες – όπως θέλετε εσείς πείτε το). Στο τραγούδι «Διαφορετικοί» συμμετέχουν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης και ο Βασίλης Λέκκας.
Για να κατεβάσετε το τραγούδι, πατήστε ΕΔΩ!
Για να το δείτε στο YouTube, ΕΔΩ!

4. Ο ξένος
Πρόταση διδασκαλίας με θέμα την μετανάστευση, τον πόλεμο, τους πρόσφυγες και την ξενοφοβία, με αφορμή το βιβλίο της Ε. Χωρεάνθη: Ένας ξένος στην οικογένειά μας».
Για να κατεβάσετε το αρχείο, πατήστε ΕΔΩ!

5. Γκασμέντ
Πρόταση διδασκαλίας με θέμα την μετανάστευση, τον ρατσισμό, την ξενιτιά, και άλλα παρόμοια ζητήματα, με αφορμή το βιβλίο του Κ. Μουρίκη: » Γκασμέντ, ο φυγάς με τη φλογέρα».
Για να κατεβάσετε το αρχείο, πατήστε ΕΔΩ!

6. Όταν οι Έλληνες…
…ήταν από την πλευρά των μεταναστών.
Σύντομο χρονικό μιας από τις πιο μαύρες σελίδες του ελληνισμού της διασποράς: του διωγμού των Ελλήνων της νότιας Ομάχα (1910, Νεμπράσκα, Η.Π.Α.).
Για να κατεβάσετε το αρχείο, πατήστε ΕΔΩ!

7. Αντιρατσιστικό βίντεο
Για να το κατεβάσετε, πατήστε ΕΔΩ!

8. Προσωπικές μαρτυρίες μεταναστών –μαθητών του σχολείου για τους μετανάστες (που λειτουργεί από την ομάδα δασκάλων «Τα πίσω θρανία») οι οποίοι ζουν και εργάζονται στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια.
Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ!

9. «Ποια είναι η χώρα μου;»
Η ιστορία ενός μετανάστη 2ης γενιάς.
Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ!

10. Παραμύθια από διάφορες χώρες.
Για να κατεβάσετε το αρχείο, πατήστε ΕΔΩ!

11. Παιχνίδια, όπως τα μεταφέρουν οι μετανάστες από τις χώρες τους.
Για να κατεβάσετε το αρχείο, πατήστε ΕΔΩ!

12. Πολυεθνικές γεύσεις και συνταγές.
Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ!

13. »Δέκα χρόνια ταξιδεύοντας με τους μαθητές μας»
10 χρόνια δράσης της ομάδας «Τα Πίσω Θρανία».
Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ!

 ................................................................

Εκπαιδευτικό υλικό για την 25η Μάρτη

Αφιέρωμα στην Επανάσταση του ’21, την περίοδο της οθωμανικής κατάκτησης και συνολικότερα τον 19οαιώνα

 Σε αυτό το αφιέρωμα συγκεντρώνουμε υλικό, σχολικές γιορτές συναδέλφων, χρονικά, δραστηριότητες, ποιήματα, πεζά, κείμενα, βιβλιογραφία για Επανάσταση του ’21, την περίοδο της οθωμανικής κατάκτησης και συνολικότερα τον 19ο αιώνα.

Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση σχολικών γιορτών της 25ης Μάρτη, για την καλύτερη οργάνωση της διδασκαλίας που αφορά τα συγκεκριμένα γεγονότα αλλά και για την καλύτερη ενημέρωση και προβληματισμό των συναδέλφων.
Αναμένουμε τις προτάσεις και το υλικό των συναδέλφων, καθώς το αφιέρωμα θα εμπλουτίζεται διαρκώς.
Εννοείται πως η ποικιλότροπη αξιοποίηση ή διασκευή των υλικών που δημοσιεύονται εδώ είναι ελεύθερη από όλες και όλους τους συναδέλφους, με μοναδικό περιορισμό να μην γίνεται χρήση για εμπορικούς λόγους.

Α. ΘΕΑΤΡΙΚΑ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΟΡΤΗΣ
1. «Ξύπνα Ραγιά»
(βελτιωμένη διασκευή με προσθήκες από ποίηση Σολωμού και σκηνές από το Μεγάλο μας Τσίρκο)

του Δημήτρη Μαριόλη

2. «H Γυναίκα της Zάκυθος» (Διονύσιος Σολωμός)
3. «Αναβάφτιση»
(Κείμενο για γιορτή) 

4. Ποιήματα
5. «Το σκετς«, θεατρικό
του Θοδωρή Παπαϊωάννου, από το 6ο Δ. Σχ. Έδεσσας

Προσέξτε ιδιαίτερα το απόσπασμα του Σολωμού από το έργο "γυναίκα της Ζάκυνθος". Εκπληκτικό !!



B. ΚΕΙΜΕΝΑ – ΑΡΘΡΑ – ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ – ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Βιβλιογραφία για την οθωμανική κατάκτηση και την επανάσταση του 1821
2. Κείμενα του ιστορικού Σπύρου Ασδραχά:
α. 1821: Εθνική Επανάσταση
β. Η Ελληνική Επανάσταση ήταν Εθνική
γ. Η ιστορική αναίρεση της συλλογικής ενοχής
δ. Προϋποθέσεις της Επανάστασης του 1821
3. Κείμενα του φιλόλογου – ιστορικού Φ. Κ. Βώρου:
α. Για τη διπλωματία του 1821
β. Αυτοί που προετοίμασαν και ξεκίνησαν την Επανάσταση του 1821
4. Το ιδεολογικό στίγμα του 1821
του Βασίλη Κρεμμυδά, καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών

 ................................................................

Εκπαιδευτικό υλικό για την 17η Νοέμβρη

Αφιέρωμα στην επτάχρονη δικτατορία, τον αντιδικτατορικό αγώνα 
και την εξέγερση του Πολυτεχνείου
 
Σε αυτό το αφιέρωμα συγκεντρώνουμε υλικό, σχολικές γιορτές συναδέλφων, χρονικά, δραστηριότητες, ποιήματα, πεζά, ταινίες, κείμενα, βιβλιογραφία, για την επτάχρονη δικτατορία, τον αντιδικτατορικό αγώνα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου
Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση σχολικών γιορτών την 17ης Νοέμβρη, για την καλύτερη οργάνωση της διδασκαλίας που αφορά τα συγκεκριμένα γεγονότα αλλά και για την καλύτερη ενημέρωση των συναδέλφων για τα γεγονότα της εποχής. 
Για να δείτε το υλικό πατήστε εδώ
-----------------------------------------------------------------

Εκπαιδευτικό υλικό για την 28η Οκτωβρίου

Αφιέρωμα στον αντιφασιστικό αγώνα του λαού μας (1940 – 1944)



Α. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΦΙΣΕΣ, ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ  ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΚΛΙΚ στην εικόνα, για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο:

.
Β. ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ
α) Κινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ 1943 1945 - Όλα τα φιλμ
Πρόκειται για το σύνολο της παραγωγής σε φιλμ από το κινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ, (ή ορθότερα, το φωτοκινηματογραφικό συνεργείο του ΕΛΑΣ), που έχει διασωθεί. Κάτι λιγότερο από 11 λεπτά.
Δόθηκαν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας από την Ολυμπία και τον Κώστα Παπαδούκα, αδελφό του Θανάση Παπαδούκα, (οπερατέρ του κινηματογραφικού συνεργείου του ΕΛΑΣ, από το φθινόπωρο του 1944 μέχρι λίγο μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας).
Πριν από τον Θανάση Παπαδούκα, την δουλειά αυτή έκανε ο οπερατέρ Ιωάννης Νισυρίου, με μία μηχανή που είχαν βρει «σε κάτι κιβώτια γερμανικά μαζί με φιλμ, τραβηγμένα και ατράβηχτα», όπως διηγείται ο ίδιος ο Θανάσης Παπαδούκας.
Πληροφορίες για όσα περιγράφει η κάθε σκηνή δείτε από ΕΔΩ!
.
β) Ιταλογερμανική εισβολή, Κατοχή, Απελευθέρωση
Πέντε κινηματογραφικά αποσπάσματα μικρής διάρκειας.
.
γ) Ντοκουμέντα της Κατοχής
Καταγραφή της καθημερινότητας και των δεινών που υφίσταντο οι Αθηναίοι εξαιτίας της γερμανικής κατοχής, από τον ερασιτέχνη κινηματογραφιστή Άγγελο Παπαναστασίου.
Δείτε το πρώτο μέρος
Δείτε το δεύτερο μέρος
.
δ) Ελληνοϊταλικός πόλεμος
Σύντομο (8,5 λεπτών) αφιέρωμα στον ελληνοϊταλικό πόλεμο.
.
ε)  «Ζωγράφοι στα βουνά της ελεύθερης Ελλάδας, 1941-1945«Ντοκυμαντέρ της Ρένας Χριστάκη (ΕΡΤ, 1983)
Οδοιπορικό στα βουνά, που έζησαν και πολέμησαν οι Αντάρτες, μέσα από τα μάτια των καλλιτεχνών του Αγώνα, ζωγράφων και φωτογράφων.
.
Γ. ΤΑΙΝΙΕΣ 
α) Ο Ντούτσε αφηγείται πώς …κατέκτησε την Ελλάδα, του σκιτσογράφου Σταμάτη Πολενάκη.
Εξαιρετική ταινία μικρού μήκους (και η πρώτη κινούμενων σχεδίων που φτιάχτηκε στην Ελλάδα – τύπου «Μίκυ-Μάους» όπως γράφει ο σκηνοθέτης).
Μέσα σε 6,5 λεπτά ξετυλίγεται ο απόλυτος εξευτελισμός του Μουσολίνι και της φασιστικής εκστρατείας του εναντίον της χώρας μας.
.
β) «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ«, του Ροβύρου Μανθούλη
Αντιπολεμική ταινία του 1962, με τον Θανάση Βέγγο και τον Ανέστη Διαμαντόπουλο.
.
γ)«Ο Μεγάλος Δικτάτορας«, του Τσάρλι Τσάπλιν
(Δυστυχώς στα αγγλικά. Στο YouTube πάντως, κυκλοφορούν κάποια -έστω ολιγόλεπτα αποσπάσματα- της ταινίας με ελληνικούς υπότιτλους.)
.
Δ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ POWER POINT
Εικονική αναπαράσταση των πολεμικών επιχειρήσεων του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου.
ΚΛΙΚ 
στην εικόνα, για να μεταφερθείτε στον σύνδεσμο:

.
Ε. ΓΙΟΡΤΕΣ – ΧΡΟΝΙΚΑ
(Σημείωση: Τα κείμενα παρατίθενται όπως έχουν αποσταλεί από τους συντάκτες τους, χωρίς άλλη επεξεργασία από εμάς.)
Πατήστε πάνω στους τίτλους, για να κατεβάσετε τα αρχεία στον υπολογιστή σας.
α) Μικροί Ήρωες στον αγώνα για την Ελευθερία
      του Δημήτρη Μαριόλη
Θεατρική διασκευή από τον «Μικρό Ήρωα» του Στέλιου Ανεμοδουρά και το διήγημα του Δ. Ψαθά «Οι πιτσιρίκοι»
.
β) Ψηλά τα χέρια Χίτλερ!
      του Δημήτρη Μαριόλη
Θεατρική παράσταση για τη γιορτή της 28ης Οκτώβρη
.
γ) Γιορτή 28 Οκτώβρη
      της Ρούλας Καρανίκα
.
δ) «Καλησπέρα σας κύριε Δικτάτορα»
 από την Ρούλα Καρανίκα
.
ε) Δυο φυλλάδια με δραστηριότητες σχετικές με τα μυθιστορήματα της Άλκης Ζέη «Το καπλάνι της βιτρίνας» και «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» (Για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού)
Για να κατεβάσετε τα φυλλάδια, πατήστε εδώ:
«Το καπλάνι της βιτρίνας»
«Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου»
.
στ) i. Το χρονικό της εποποιίας του ’40
ii. Ανθολογία κειμένων – ποιημάτων (για το χρονικό)
iii. «Tο αγόρι με τις ριγέ πιτζάμες» – Δραστηριότητες στην τάξη
       της Ελένης Παπαποστόλου
.
ΣΤ. ΚΕΙΜΕΝΑ
α) Γ.Μαργαρίτης: Η Ελλάδα και οι Έλληνες του ’40
β) Λαϊκή και αντιλαϊκή αυτοδιοίκηση στην Κατοχή και τον Εμφύλιο

Δεν υπάρχουν σχόλια: