Τετάρτη 29 Απριλίου 2015

Ενδοσχολική Βία θύμα και ο εκπαιδευτικός και επιτροπή για τη συμβολή της Αστυνομίας στην αντιμετώπισή της!



Συναδέλφισσες, οι
Το φαινόμενο «bulling» ή αλλιώς «ενδοσχολική βία» παρουσιάζεται ως ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που αποκτά έντονα ανησυχητικές διαστάσεις σε βαθμό που η ίδια η λέξη πλέον να αναστατώνει και να «εκφοβίζει»  μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και ευρύτερα την κοινωνία.
Η προβολή και η προώθηση αυτής της αντίληψης επιχειρείται συστηματικά από τα ΜΜΕ, γίνεται δε φανερή και από την επίσημη ρητορική και πρακτική της Πολιτείας με τη σύσταση θεσμικών οργάνων για την αντιμετώπισή της .
Η δημιουργία του Παρατηρητηρίου  Ενδοσχολικής Βίας που εποπτεύει και συντονίζει τη δράση επιτροπών που συστήνονται στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και στις σχολικές μονάδες για το σκοπό αυτό αποτέλεσε την πρώτη θεσμοθετημένη ενέργεια στην κατεύθυνση αυτή.
Ωστόσο σχετικές έρευνες αξιόπιστων φορέων όπως αυτή του ΕΠΙΨΥ διαπιστώνουν ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά παιδιών που έχουν υποστεί ή ασκήσει ενδοσχολική βία καταδεικνύοντας μάλιστα ότι τα ποσοστά αυτά μειώνονται ακόμη περισσότερο κατά την περίοδο της οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης που η κοινωνία βιώνει.
Πρόσφατα ο αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γ. Πανούσης, εξήγγειλε τη σύσταση και συγκρότηση εντεκαμελούς επιτροπής, στο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης με σκοπό τη μελέτη και την υποβολή προτάσεων για τη συμβολή της Αστυνομίας στη διαχείριση της Ενδοσχολικής Βίας. Ιδιαίτερα αλγεινή  εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η πρωτοβουλία εξαγγέλθηκε από  τον πολιτικό Προϊστάμενο της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η ενέργεια αυτή δημιουργεί σοβαρότατους προβληματισμούς σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα σχετικά με τη φιλοσοφία και τις στοχεύσεις της δεδομένου ότι:
1. Τα οποιαδήποτε περιστατικά 'προβληματικής' ή 'συγκρουσιακής' συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον, τα οποία ανέκαθεν ανέκυπταν, αντιμετωπίζονται ως παιδαγωγικά ζητήματα  στο πλαίσιο της παιδαγωγικής διαχείρισης της σχολικής καθημερινότητας και δε συνιστούν αντικείμενο αρμοδιότητας υπηρεσιών και φορέων εκτός της εκπαιδευτικής κοινότητας, πόσο μάλλον της Αστυνομίας.
2. Στο πλαίσιο της προώθησης της  κατασταλτικής αντί της προληπτικής αντιμετώπισης του φαινομένου, επιχειρείται ο προσανατολισμός της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας στη σύνδεση του σχολικού εκφοβισμού με πράξεις και συμπεριφορές ποινικού χαρακτήρα προλειαίνοντας  με αυτόν τον τρόπο το έδαφος για την αποδοχή της 'εισόδου' της Αστυνομίας στα σχολεία.
3. Η 'ενδοσχολική βία' αφορά εξ ορισμού σε όλο το εύρος την εκπαιδευτική κλίμακα, όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και τη μεταλυκειακή Εκπαίδευση. Οι ακραίες περιπτώσεις οι οποίες θα συνιστούσαν 'παραβατικές' ή 'εγκληματικές' πράξεις δε θα μπορούσαν να αφορούν σαφώς την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Στην περίπτωση  που πιθανές  'αποκλίνουσες' συμπεριφορές, ίσως εμφανιστούν σε μεγαλύτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης κι όταν η αντιμετώπισή τους υπερβαίνει της παιδαγωγικής διαχείρισης, ήδη ανάγονται στην  υπάρχουσα νομοθεσία. Σε κάθε περίπτωση η παιδαγωγική αντίληψη ορίζει ότι η αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων οφείλει να λειτουργεί στην κατεύθυνση της πρόληψης με τη δημιουργία και ενίσχυση υποστηρικτικών δομών και όχι με την παρέμβαση κατασταλτικών μηχανισμών.
4.Ανησυχητικοί συνειρμοί και ερωτηματικά προκαλούνται  καθώς η ενέργεια αυτή παραπέμπει στην πρωτοβουλία της ΓΑΔΑ μόλις ένα χρόνο πριν. Τότε κλιμάκια της ΕΛΑΣ επισκέφθηκαν Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία προκειμένου να συλλέξουν στοιχεία εκπαιδευτικών και  σχολείων για να «επιληφθούν» των προβλημάτων και των αναγκών που σχετίζονται με το σχολείο, αντί του Υπουργείου Παιδείας και των αρμοδίων υπηρεσιών του αποσκοπώντας στη δημιουργία κλίματος φόβου και τρομοκρατίας στους εκπαιδευτικούς.
Επισημαίνουμε ότι το κόμμα της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης και σημερινή κυβέρνηση είχε πάρει ξεκάθαρη θέση ενάντια στις συγκεκριμένες ενέργειες.

Με βάση τα παραπάνω:
Εκτιμούμε ότι η συγκρότηση και η λειτουργία της επιτροπής αυτής όχι μόνο δε συμβάλλει στην  αντιμετώπιση του φαινομένου που γενικόλογα χαρακτηρίζεται ως  «Ενδοσχολική Βία», αλλά αντίθετα καθίσταται ως εξαιρετικά επικίνδυνη.
Καλούμε τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να πάρουν θέση απέναντι στη συγκρότηση, και το ρόλο της εν λόγω επιτροπής.
Το σχολείο επιλύει τα όποια θέματα προκύπτουν με παιδαγωγικό κι όχι με κατασταλτικό χαρακτήρα.




Δεν υπάρχουν σχόλια: