ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΕΤΑΡΤΗ 18/6
Να ξεκαθαρίσουμε αρχικά
ότι η νεανική παραβατικότητα δεν είναι ένα νέο, πρωτοφανέρωτο φαινόμενο, για το
οποίο ευθύνεται η σύγχρονη οικογένεια. Η νεανική παραβατικότητα εμφανίζεται
οξυμένη σε διάφορες περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας των εκμεταλλευτικών
κοινωνιών και σε κάθε φάση συνδέεται με την κοινωνική θέση των γονιών, από την
οποία εξαρτάται κι αυτή των παιδιών και των εφήβων. Αυτό καθορίζει και τον
τρόπο ζωής των οικογενειών τους, τις αντιλήψεις και τις παιδαγωγικές
δυνατότητες της οικογένειας στις δοσμένες κοινωνικές - οικονομικές ιστορικές
συνθήκες. Για παράδειγμα, στην πρώτη περίοδο του καπιταλισμού, με τη μαζική και
χωρίς προϋποθέσεις μετακίνηση αγροτικών πληθυσμών στις πόλεις, τη διαμόρφωση
γυναικείου εργατικού δυναμικού, εμφανίστηκε έντονα και η παιδική εργασία από τη
νηπιακή ακόμα ηλικία, σε απάνθρωπες συνθήκες στη μεταποίηση, στους κλάδους της
κλωστοϋφαντουργίας στην Αγγλία και αλλού. Παράλληλα, ορφανά παιδιά
στρατολογούνταν για ένα κομμάτι ψωμί και μια υπόγεια στέγη από οργανωμένες
εγκληματικές συμμορίες, που τα έβαζαν να κλέβουν, όπως αποδίδει η αγγλική
λογοτεχνία.
Επίσης, η παραβατικότητα
των παιδιών ως κοινωνικό ζήτημα εμφανίζεται οξυμένο σε περιόδους μετά από
μεγάλους καταστροφικούς πολέμους, με τον τεράστιο αριθμό ορφανών παιδιών που
βρέθηκαν στους δρόμους των πόλεων, όπως και μετά από μεγάλες καπιταλιστικές
οικονομικές κρίσεις.
Ως εκπαιδευτικοί, ως παιδαγωγοί επιστήμονες γνωρίζουμε πως βασική ανάγκη
του παιδιού και γενικότερα του ανθρώπου είναι αυτή της αναγνώρισης. Μια σειρά
μελετών έδειξαν πως η αποστέρηση της ανάγκης των παιδιών για αναγνώριση
συνδέεται με την ανάπτυξη της επιθετικής συμπεριφοράς. Η αδυναμία υλοποίησης
αυτής της ανάγκης οδηγεί τα παιδιά και στην επιθετικότητα. Το ίδιο και η ματαίωση
της ανάγκης για επικοινωνία με τους ενήλικες μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση
της επιθετικότητας.
Να λοιπόν ένα σημαντικό
ζήτημα. Ποιος είναι αυτός που δεν αναγνωρίζει τον νέο άνθρωπο; Ποιος του στερεί
την αναγνώριση; Αλλά και ένα άλλο ερώτημα: Σε ποια πρότυπα και αξίες πρέπει να
προσαρμοστεί ο νέος άνθρωπος για να αναγνωριστεί; Μήπως βασικές ιδέες και αξίες
της κυρίαρχης τάξης δεν είναι ο ανταγωνισμός και ο ατομικισμός;
Σήμερα, ο
διαπαιδαγωγητικός χαρακτήρας της οικογένειας φαίνεται να σχετίζεται με
διάφορους παράγοντες που επιδρούν καθοριστικά στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των
παιδιών. Ο θεσμός της οικογένειας είναι άμεσα επιφορτισμένος με την φροντίδα,
το μεγάλωμα των παιδιών, λειτουργεί ως μια από τις πρώτες μορφές
κοινωνικοποίησης του παιδιού, καλλιεργεί κριτήρια τρόπου ζωής, τα οποία το
παιδί εσωτερικεύει στην πορεία ανάπτυξης της προσωπικότητάς του. Όμως, έχει
υποστεί σημαντικές αλλαγές τόσο σε σχέση με την παλιά αγροτική οικογένεια, όσο
και με την αστική, συνακόλουθα και την εργατική οικογένεια.
Η οικογένεια δεν αποτελεί ένα αδιαπέραστο κουκούλι
πέρα κι έξω από την εξέλιξη της κοινωνίας. Ο ρόλος της καθορίζεται όπως ήδη
προείπαμε, πάντα στο έδαφος ενός συγκεκριμένου κοινωνικού οικονομικού
συστήματος και μάλιστα στη φάση της εξέλιξής του.
Είναι επιστημονικά
καταγεγραμμένο το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ψυχοκοινωνική
εξέλιξη του παιδιού η ποιοτική σχέση με τους γονείς. Αυτή, πέραν των άλλων,
μπορεί να συμβάλει στην εδραίωση της ικανότητας του παιδιού να διαχειρίζεται τα
συναισθήματά του, ιδιαίτερα τα αρνητικά - όπως είναι ο θυμός, η απαξίωση, το
άγχος -, να ηρεμεί τον εαυτό του, να αναπτύσσει ψυχική ανθεκτικότητα, να είναι
ευπροσάρμοστο και λιγότερο επιρρεπές σε παρορμητικές και βίαιες συμπεριφορές.
Είναι, όμως, επίσης επιστημονικά καταγεγραμμένο ότι η οικοδόμηση αυτής της
σχέσης απαιτεί πρώτα απ' όλα εκπαίδευση των γονιών και βέβαια απαιτούμενο
χρόνο. Πώς αλλιώς οι γονείς θα αποκτήσουν την απαιτούμενη δυνατότητα, αλλά και
την οικειότητα για να γνωρίσουν τον χαρακτήρα του παιδιού, τι κάνει στην
καθημερινότητά του, τους φίλους του, αλλά και για να συνεργαστούν με τους
δασκάλους; Αλλά και οι δάσκαλοι πώς να γνωρίσουν τους μαθητές και τις
μαθήτριες, τις αγωνίες τους, όταν συνωστίζονται 25-27 παιδιά ανά τάξη; Όταν η
παρουσία ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία στην καλύτερη
περίπτωση είναι ένας ανά πέντε σχολεία; Όταν οι ελαστικές σχέσεις δεσπόζουν και
εμποδίζουν το χτίσιμο της αναγκαίας παιδαγωγικής σχέσης μεταξύ μαθητή-δασκάλου ακόμα
και στον ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής; Τα άθλια, άστατα ωράρια εργασίας
εμποδίζουν τους γονείς να συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες των παιδιών,
να παίξουν μαζί τους, να εντοπίσουν έγκαιρα τις αλλαγές στη διάθεση και τη
συμπεριφορά τους, να ξέρουν τι τα απασχολεί.
Στην καλύτερη περίπτωση,
για τους γονείς της εργατικής - λαϊκής οικογένειας πρωταρχικό καθήκον γίνεται η
εξοικονόμηση δαπανών για τις εμπορευματοποιημένες εκπαιδευτικές, αθλητικές,
καλλιτεχνικές δραστηριότητες αγωγής. Οι γονείς συνθλίβονται από το άγχος των
ακανόνιστων ωραρίων, αν θα βγει ο μήνας. Ακόμα περισσότερο, η εργασία σε
καθεστώς εργοδοτικής τρομοκρατίας, μόνιμης ανασφάλειας, σωματικής και ψυχικής
εξόντωσης οδηγούν εκτός από την έλλειψη απαιτούμενου χρόνου και σε απώλεια
διάθεσης, υπομονής. Επομένως, η βία δεν αναπαράγεται μόνο ή κυρίως μέσα στους
τέσσερις τοίχους της οικογένειας. Το
άγχος, ο θυμός, η ανία, η ματαιότητα, η έλλειψη ικανοποίησης από την εργασία,
σε τελική ανάλυση η βία της εκμετάλλευσης «μεταφέρονται» στην οικογένεια,
μολύνουν τη σχέση με το παιδί.
Στη συζήτηση στα διάφορα
αστικά ΜΜΕ γίνεται αναφορά στην ηθικοπλαστική λειτουργία της οικογένειας, χωρίς
να δίνεται έμφαση σε αυτές τις εξελίξεις. Δεν είναι κυρίως υπόθεση των γονιών η
έλλειψη αξιών, της συλλογικότητας, η καλλιέργεια του ανταγωνισμού μέχρι της
βίας, όπως κατηγορείται. Αυτά είναι χαρακτηριστικά της σήψης του
κοινωνικοοικονομικού συστήματος που ζούμε, αναπαράγονται μαζικά από τα ΜΜΕ και
κυρίως από το διαδίκτυο, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Διοχετεύονται αξίες,
ιδέες, μοτίβα σχέσεων και συμπεριφορά με επίκεντρο τον ατομισμό, την
εμπορευματοποίηση των πάντων, ακόμα και των ανθρώπινων σχέσεων, του ίδιου του
ανθρώπινου σώματος, ειδικά του γυναικείου, την εγωκεντρική στάση, την αντίληψη
«ο θάνατός σου η ζωή μου», την αποφυγή της δύσκολης πραγματικότητας μέσα από
την εξάρτηση από αλκοόλ, ναρκωτικά, τζόγο κ.λπ., την αποξένωση, την ιδέα του
εύκολου κέρδους πάση θυσία, την αντικοινωνική συμπεριφορά, ακόμα και την
εγκληματικότητα.
Ποιο είναι το μέρος της
ευθύνης των γονιών;
Από μια πρακτική άποψη,
ο γονιός οφείλει να είναι γονιός, όχι και δάσκαλος, γιατρός, νοσοκόμος,
παιδοψυχολόγος, εργοθεραπευτής... Ακόμα περισσότερο θα πρέπει να έχει με
κοινωνική κρατική ευθύνη δωρεάν πρόσβαση στη σύγχρονη επιστημονική γνώση που θα
τον βοηθήσει να κατανοήσει τους μηχανισμούς ανάπτυξης του παιδιού και να
ανταποκριθεί με επάρκεια στις ανάγκες κάθε φάσης, στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε
παιδιού. Τέτοιες δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες, όπως σχολές γονέων,
συμβουλευτική γονέων, κοινωνικές υπηρεσίες, κέντρα Ψυχικής Υγείας είναι από
τραγικά ελλιπείς έως ανύπαρκτες. Με αποτέλεσμα οι ανησυχίες και οι
προβληματισμοί των γονιών της εργατικής - λαϊκής οικογένειας να βρίσκουν
απαντήσεις είτε σε χρυσοπληρωμένες από την τσέπη τους και ενίοτε αμφιβόλου
επιστημονικής εγκυρότητας (ένεκα του κέρδους) αντίστοιχες ιδιωτικές υπηρεσίες,
είτε ψαρεύοντας στα θολά και προβληματικά νερά του διαδικτύου.
Προς διερεύνηση είναι το
μέρος της συμβολής σε όλα τα παραπάνω της καραντίνας και του εγκλεισμού της
πανδημίας, που επέτειναν τις αγωνίες των λαϊκών οικογενειών, αλλά και στέρησαν
τις στοιχειώδεις συνθήκες σχολικής καθημερινότητας και κοινωνικοποίησης σε
χιλιάδες παιδιά που σήμερα βρίσκονται ακριβώς στην προεφηβεία και εφηβεία. Τα
συνήθισε στη διαδικτυακή ψυχρή επικοινωνία. Με αποτέλεσμα όχι μόνο να έχουν
γνωστικά κενά, αλλά να δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν απευθείας, να σχετιστούν
με τους συνομήλικους σε διαδικασία ζωντανής αλληλεπίδρασης, να αποδεχτούν ακόμα
και βασικούς κανόνες της κοινωνικής συμβίωσης.
Να συμπεράνουμε λοιπόν
ότι το σχολείο και η οικογένεια είναι κοινωνική σχέση. Και οι δυο κοινωνικοί
θεσμοί κοινωνικοποιούν στο έδαφος ενός συγκεκριμένου κοινωνικού σχηματισμού, με
τις ταξικές αντιθέσεις του, τα αδιέξοδά του κ.α.
Σε τι διαπαιδαγωγεί το σημερινό αστικό σχολείο;
Ο Μιχάλης Παπαμαύρος στο
"Σύστημα της Νέας Παιδαγωγικής του" έγραφε: "η αγωγή ασκείται
ανάλογα με την Κοινωνία που εξυπηρετεί", τονίζοντας παράλληλα: "Η
Παιδαγωγική δεν βρίσκεται στα σύννεφα, παρά ενεργεί μέσα σε μια ορισμένη
Κοινωνία".
Είναι ή δεν είναι απόρροια των ταξικών φραγμών στη μόρφωση η χαμηλή
αυτοεκτίμηση, που όπως λένε σχετίζεται με το bullying; 'Η ας το θέσουμε και πιο
συγκεκριμένα: Όλα αυτά τα παιδιά που η ταξική εκμεταλλευτική κοινωνία τα
σπρώχνει στην πρώιμη κατάρτιση και τη μαθητεία από τα 15 τους χρόνια, έχουν
αποδεχτεί ότι δεν παίρνουν τα γράμματα, έχουν ή δεν έχουν εσωτερικεύσει τέτοιο
μίσος για την κοινωνία που τους στερεί όνειρα και δικαιώματα, που τελικά μπορεί
να προχωρήσουν - υπό προϋποθέσεις - σε αυτό που ονομάζουμε σχολικό εκφοβισμό;
Το σημερινό αστικό σχολείο από τη μια ηθικολογεί και από την άλλη
μετατρέπεται σε χώρο που μπαίνουν και βγαίνουν επιχειρήσεις, πολύ πρόσφατο
άλλωστε το παράδειγμα εισόδου των ΠΑΕ σε σχολικούς χώρους, που εντέλει
δημιουργεί στρατούς και οπαδούς. Το σχολείο αυτό είναι που χωρίζει σε μια
προοπτική τα παιδιά, μαθαίνοντάς τους όμως - όπως λέει - να διαχειρίζονται τις
αδυναμίες τους χωρίς άγχος, δηλαδή να μεταθέτουν τις κοινωνικές αιτίες για τη
θέση τους στο σχολείο στον ίδιο τους τον εαυτό.
Και ποιος θα μιλήσει για το περιεχόμενο του σχολικού επαγγελματικού
προσανατολισμού για τα παιδιά της Τρίτης Γυμνασίου, που, μέσα από το πρόσχημα
των διαφορετικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων, επιδιώκει να πείσει τους μαθητές
για την «εκ φύσεως» ατομική διαφορετική επαγγελματική και
εκπαιδευτική προοπτική τους; Με τις ασκήσεις αυτογνωσίας και το κάλεσμα στους
μαθητές «ν' αγαπήσουν τον εαυτό τους», αυτό που ουσιαστικά
επιδιώκεται είναι οι μαθητές ν' αποδεχτούν ενεργητικά την πρόωρη ταξική
επιλογή, να εσωτερικεύσουν τις ταξικές ανισότητες σαν προσωπικές διαφορές και
να διαχειριστούν το άτομό τους, «έξυπνα» και «ευέλικτα», προκειμένου να επιβιώσουν
σ' έναν κόσμο ανταγωνιστικό!
Σε αυτό το πλαίσιο της
ταξικής κατηγοριοποίησης σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών εντάσσεται και η
πολυτυπία δημόσιων σχολείων που λανσάρει η κυβέρνηση με τη στήριξη πολλών
κομμάτων. Από τη μία Ωνάσεια, Πρότυπα, Πειραματικά για τους λίγους και από την
άλλη υποχρηματοδοτούμενα σχολεία για τους πολλούς που θα πέφτουν επιχρίσματα
ταβανιών στα κεφάλια μαθητών.
Και για να φωτίσουμε και κάτι
ακόμα:
Η κυβέρνηση, όλα τα κόμματα
που κυβέρνησαν δεν έχουν πάρει διαχρονικά κανένα ουσιαστικό μέτρο στον τομέα
της πρόληψης, για τη στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους, όταν μάλιστα
το ένα στα τρία παιδιά στην Ελλάδα βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού
αποκλεισμού. Στην καλύτερη περίπτωση υλοποιούν αποσπασματικά ευρωενωσιακά
προγράμματα με ημερομηνία λήξης.
Γιατί βία είναι μέσα στο σχολείο το ένα παιδί να έχει πρόσβαση σε
εξωσχολική στήριξη και το άλλο όχι. Βία είναι το ένα παιδί να οργανώνει το
χρόνο για να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις για να περάσει σε κάποιο Πανεπιστήμιο
και το άλλο να έχει συμβιβαστεί με τους ταξικούς τοίχους που ορθώνονται μπροστά
του. Βία είναι να μην μπορείς να πας διακοπές και ο συμμαθητής σου να λέει πόσο
ωραία πέρασε το καλοκαίρι. Βία είναι να ακούς τα μπράβο του δασκάλου και του
καθηγητή και εσύ συνεχώς να είσαι το ξύλο το απελέκητο που πρέπει να τελειώνει
το σχολείο νωρίς-νωρίς για να μάθει καμιά τέχνη.
Όπως σωστά επισημαίνει ο καθηγητής στο ΑΠΘ Χρήστος Τουρτούρας: «Δεν είναι λίγα τα παιδιά
της εργατικής τάξης, που, αντιδρώντας στην κυρίαρχη λογική, επιχειρούν την
υπέρβαση του συστήματος, υιοθετώντας μία "αντισχολική κουλτούρα", με
ανάλογα αντικομφορμιστικές συμπεριφορές που προκαλούν το σύστημα. Μετατρέπονται
σε "μάγκες", που αναλαμβάνουν να ταράξουν την ηρεμία της σχολικής
ζωής, διαχωρίζοντας τη θέση τους από τους κοινωνικά και σχολικά συμμορφωμένους
συμμαθητές και δασκάλους τους, θέτοντας ωστόσο τελικά τους εαυτούς τους
"εκτός νυμφώνος". Πρόκειται για εκείνους τους νέους που, απαξιώνοντας
με τη σειρά τους το σχολείο και την κοινωνία που τους έχει ματαιώσει πολλαπλώς,
καταδικάζουν, ουσιαστικά, τους εαυτούς τους στη διαιώνιση και αναπαραγωγή της
ταξικής τους θέσης, κάνοντάς την να φαντάζει ως αναπόδραστο πεπρωμένο. Πρόκειται
για μια διαδικασία αναπαραγωγής του κυρίαρχου συστήματος μέσω του σχολικού
μηχανισμού και, μάλιστα, μέσα ακόμη και από την αμφισβήτηση και ανοιχτή
αντιπαράθεση με αυτόν».
Είναι αυτά τα παιδιά λέμε
εμείς οι εκπαιδευτικοί που πρώτα και κύρια θα τεθούν ως στόχαστρο να
αποτελέσουν τα Τεχνικά Γυμνάσια της υποτιθέμενης λύσης του μπούλινγκ!
Η Εθνική Στρατηγική για την
Πρόληψη της Βίας και την Αντιμετώπιση της Παραβατικότητας Ανηλίκων», ενισχύει τέλος τον ίδιο τον αντιδραστικό ρόλο
του σχολείου, στο να μπολιαστούν τα μυαλά και οι συνειδήσεις των παιδιών μέσα
σε μια κοινωνία που είναι δομημένη πάνω στη βία, στην ανομία και στην κοινωνική
αδικία σε βάρος των πολλών.
Γι' αυτό και εισάγονται και μαθήματα «πολιτειακής αγωγής», αλλά και
μηχανισμοί διαμεσολάβησης, στους οποίους μάλιστα εμπλέκουν και μαθητές έναντι
συμμαθητών τους, για τη δήθεν «ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων»!
Διακηρύσσουν ότι θέλουν να εκπαιδεύσουν μη βίαιους πολίτες και εννοούν ότι
θέλουν νέους που θα θεωρούν τη βία και τους πολέμους του εκμεταλλευτικού
συστήματος μια κανονικότητα. Και την αντίδραση, την οργανωμένη συλλογική και
μαχητική διεκδίκηση μιας ζωής με δικαιώματα, μιας άλλης καλύτερης κοινωνίας,
απόκλιση και παραβατικότητα.
Στην ίδια λογική, η κυβέρνηση τον Μάρτη του 2023 ψήφισε νόμο για την
καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας... Εκεί βλέπουμε ότι στον ορισμό της
περιλαμβάνει τη «διατάραξη του μαθήματος»! Ανοίγοντας επικίνδυνους δρόμους,
ακόμα μεγαλύτερης ποινικοποίησης και καταστολής των μορφών πάλης που επιλέγουν
οι μαθητές.
Είδαμε να επιστρατεύονται κάμερες στα
σχολεία, σχολικοί «συντονιστές», επιτροπές επιτήρησης, σχέδια για αστυνομική
παρουσία εντός ή γύρω από τα σχολεία. Η κυβέρνηση της ΝΔ περιφέρει ως τρόπαιο
τον μεγάλο αριθμό αποβολών που έχουν επιβληθεί.
Οι εξαγγελίες για «το κινητό στην τσάντα», οι
οποίες διαφημίστηκαν ως μέτρο για την πάταξη φαινομένων bullying και έκθεσης
ανθρώπων στο διαδίκτυο αποτελεί τρανή κοροϊδία γονιών, μαθητών και
εκπαιδευτικών. Αναμφισβήτητα, τέτοια φαινόμενα πρέπει να κόβονται στη ρίζα
τους... Όμως το κινητό δεν είναι η αιτία, αλλά το μέσο με το οποίο εκφράζονται
μέχρι τώρα τέτοιες κοινωνικές παθογένειες.
Γι' αυτό φάνηκε πολύ
γρήγορα ότι μέτρα όπως η απαγόρευση των κινητών ή η πλατφόρμα για το bullying,
δεν μπορούν και δεν θέλουν να λύσουν το πρόβλημα, που έχει πολύ βαθύτερες
αιτίες και οι ρίζες του «ποτίζονται» από τις σάπιες «αξίες» που αποθεώνει το
σημερινό καπιταλιστικό σύστημα.
Άλλωστε, από το ίδιο
κινητό που μένει στην τσάντα (ή στον φοριαμό...) τις ώρες του σχολείου, ο νέος
και η νέα εκτίθενται όλη την υπόλοιπη μέρα σε κάθε λογής σαβούρα που παράγει
και αναπαράγει η βιομηχανία του «περιεχομένου» (content), αναδίδοντας την μπόχα
του εύκολου και γρήγορου πλουτισμού, της κακοποίησης, της εκμετάλλευσης, της
υποκουλτούρας.
Με αυτά τα μέτρα αποθεώνεται η ατομική ευθύνη, για να αθωώνεται το κράτος
και η κυβερνητική πολιτική, με τη συνέχιση της υποχρηματοδότησης, της
διατήρησης των απαράδεκτων - απαρχαιωμένων υποδομών και των τραγικών ελλείψεων
σε προσωπικό.
Καταδικάζεται η νέα γενιά να έρχεται
αντιμέτωπη με ένα σχολείο όπου αντί για στήριξη κυριαρχεί η ποινικοποίηση.
Με την Εθνική Στρατηγική ετοιμάζουν ειδικά Τεχνικά Γυμνάσια - αναμορφωτήρια
για τους «ανεπίδεκτους μαθήσεως» μαθητές, που ...ρέπουν προς την
παραβατικότητα.
Για τη συντριπτική
πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ελπίδα και αγώνας κατά της βίας είναι το γεγονός
ότι χιλιάδες μαθήτριες και μαθητές, φοιτητές, νέες και νέοι υψώνουν το ανάστημά
τους κόντρα στη διαχρονική κυβερνητική πολιτική που τσακίζει τα δικαιώματά τους
στην εκπαίδευση και τη ζωή. Αγωνίζονται για να μην μπει μια μεγάλη «ταμπέλα»
απαξίωσης της νέας γενιάς. Αγώνας κατά της βίας είναι να μην περάσει στη λαϊκή
συνείδηση ότι γενικά όλοι οι νέοι σήμερα είναι παραβατικοί, είναι άχρηστοι,
τεμπέληδες, που δεν προσπαθούν και δεν καταφέρνουν τίποτα και τελικά καταλήγουν
στην εγκληματικότητα.
Δημιουργεί αισιοδοξία ο συντονισμένος αγώνας εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών
να μην λειτουργήσουν Ωνάσεια σχολεία στο Πέραμα το 2025-2026, να μην
πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις τύπου pisa στα δημοτικά σχολεία του Κερατσινίου και του Περάματος για 4η
συνεχή χρονιά, να αποτραπούν οι συγχωνεύσεις τμημάτων που σωρηδόν επιχείρησε η
κυβέρνηση.
Είναι πραγματικά ελπιδοφόρες οι δράσεις μέσα και έξω από τα σχολεία που
πραγματοποίησαν οι μαθητές για να εκφράσουν την οργή αλλά συνάμα και την
αλληλεγγύη τους για το έγκλημα των
Τεμπών, οι μαζικές εκδηλώσεις ( εικαστικές, μουσικές) ενάντια στη γενοκτονία
στην Παλαιστίνη, η τεράστια αλληλεγγύη και υλική βοήθεια στους πρόσφυγες. Στον
Σύλλογό μας είναι συγκλονιστική η έμπρακτη αλληλεγγύη σε ρουχισμό, άλλα είδη
πρώτης ανάγκης στους πρόσφυγες της δομής του Σχιστού που κυριολεκτικά η
κυβερνητική και ευρωενωσιακή πολιτική τους αφήνει στο έλεος του θεού.
Για εμάς τους
εκπαιδευτικούς η καθημερινή μας δράση θέτει στο επίκεντρο των διεκδικήσεων αλλά και
των δημιουργικών μας πρωτοβουλιών ένα σχολείο που θα προωθεί την ομαδικότητα,
την αλληλοβοήθεια, την αλληλεγγύη.
Στη θέση της καλλιέργειας κλίματος γενικής απειλής μαθητών από μαθητές να
μπαίνουν τα συνθήματα ‘Ένας για όλους και όλοι για έναν", "Μαζί
είμαστε πιο δυνατοί".
Γιατί
δεν υπάρχουν γεννημένα επικίνδυνα παιδιά, αλλά παιδιά που κινδυνεύουν, μέσα στο
συγκεκριμένο σύστημα, είτε να πέσουν θύματα είτε να γίνουν θύτες.
Παλεύουμε για Ένα σχολείο ενιαίο, δωδεκάχρονο, που δεν κατηγοριοποιεί τους
μαθητές, όπως σήμερα. Δίνει όσο το δυνατό σε όλους τους νέους την απαραίτητη
γνώση για να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους με βάση την επαγγελματική
επιλογή που θα κάνουν.
Ο δάσκαλος που θέτει το λειτούργημά
του στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών, εκ των πραγμάτων έρχεται σε ρήξη με την
κατεύθυνση που τον θέλει απλά διεκπεραιωτή ενός μαθήματος που μεταδίδει τις
κυρίαρχες ανταγωνιστικές αξίες και ιδεολογικές κατευθύνσεις. Δουλεύει σταθερά
με εκείνα ακριβώς τα παιδιά που είναι τα πιο «δύσκολα», τα παιδιά που λόγω της
ταξικής - κοινωνικής τους καταγωγής ο δρόμος τους προς τη μόρφωση, τη γνώση δεν
είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.
Ένας εκπαιδευτικός που προσπαθεί να κάνει πράξη την αλληλεγγύη μέσα κι έξω
από το μάθημα, που σκύβει στη σχολική αποτυχία όχι για να τη θεωρήσει
αποτέλεσμα της δικής του δουλειάς, αλλά έχοντας επίγνωση των ταξικών παραμέτρων
της, αναλαμβάνει το δικό του μερίδιο ευθύνης, αφιερώνοντας και χρόνο για να
ανεβάσει το μορφωτικό επίπεδο των παιδιών της λαϊκής οικογένειας. Που από το
δικό του μετερίζι συμβάλλει ώστε να γίνεται κατανοητό πως πρέπει η κοινωνία να
γράφει στις σημαίες της το «ένας για όλους κι όλοι για έναν» για να πάρει και
το αντίστοιχο περιεχόμενο το σχολείο.
Η διεκδίκηση για τη
στήριξη προς τους μαθητές και τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε
πρόβλημα (οικονομικό, υγείας κ.λπ.), η απαίτηση μέτρων πρόληψης στο σχολείο,
στους αθλητικούς και πολιτιστικούς φορείς, η διεκδίκηση μέτρων προστασίας
απέναντι στην κακοποίηση, απέναντι στη φτώχεια, είναι ο δρόμος για να τεθούν σε
πρώτη προτεραιότητα τα παιδιά και οι ανάγκες τους, αμβλύνοντας και τα φαινόμενα
της νεανικής παραβατικότητας.
Και με τη δράση μας, με
τις ιδέες μας, εκπαιδευτικοί και γονείς στέλνουμε μήνυμα στις νέες και τους
νέους: Για να αντέξεις στη σημερινή σκληρή κοινωνία πρέπει να είσαι και
ευαίσθητος και σκληρά διεκδικητικός, να συμπονάς με τον πόνο του άλλου, που τον
βλέπεις σαν ίσο και όχι σαν «καημένο», να κοντοστέκεσαι και να ερμηνεύεις, να
προσπαθείς να μπεις στη θέση του διεκδικώντας το δίκιο σου, όχι μόνο το δικό
σου αλλά όλων.
Το προσωπικό
«αυτοσυναίσθημα» εξυψώνεται παλεύοντας για τη ζωή όλων και όχι μειώνοντας και
εξευτελίζοντας τους άλλους!
Παλεύουμε για έναν κόσμο
όπως έγραφε και ο Ναζίμ Χικμέτ.
«Όπου κανένας πια δεν θα
πεινά
Κανένας άλλον δεν θα
φοβάται
Κανείς κανέναν δεν θα
υποβαθμίζει
Κανείς ελπίδα δεν θα
κλέβει κανενός...»,
Βασίλης Βατίστας, πρόεδρος
ΣΕΠΕ «ΝΙΚΟΣ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ»