Μετά την υπουργική
απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για το «νέο ολοήμερο νηπιαγωγείο» με την
οποία το δημόσιο νηπιαγωγείο δέχτηκε ένα σοβαρό πλήγμα, έχουμε μια ακόμα
επικίνδυνη εξέλιξη για την προσχολική αγωγή: με απόφασή της στο πρόσφατο
συνέδριό της η Κεντρική Ένωση Δήμων
Ελλάδας (ΚΕΔΕ), όπου ψηφίστηκε από τους δημάρχους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ζητά την υπαγωγή των δημόσιων νηπιαγωγείων
στους δήμους στα πρότυπα των παιδικών σταθμών.
Πιο συγκεκριμένα στην
απόφαση του συνεδρίου αναφέρεται:
«Μεταφορά συγκροτημένων δομών στην τοπική αυτοδιοίκηση, οι υπάλληλοι των
υπηρεσιών αυτών θα υπάγονται διοικητικά στο Δήμο, αλλά θα διατηρούν όλα τα
δικαιώματα των υπαλλήλων του αντίστοιχου φορέα… Ενδεικτικά παραδείγματα
παρόμοιας αποκέντρωσης κατά το παρελθόν, είναι η μεταφορά των προνοιακών δομών
(παιδικοί σταθμοί) και των αθλητικών κέντρων στους Δήμους. Ενδεικτικά, τέτοιες
κρατικές δομές, που προτείνουμε να μεταφερθούν διοικητικά στην πρωτοβάθμια
τοπική διοίκηση, είναι οι ακόλουθες: Κοινωνικά ιδρύματα, τα νηπιαγωγεία,
τα γραφεία ΟΑΕΔ και οι υπηρεσίες του ΟΣΚ…»
Για μας αυτή η θέση της
ΚΕΔΕ είναι γνώριμη, αφού ο σχεδιασμός του «Καλλικράτη», περιλαμβάνει το πέρασμα
δομών της δημόσιας εκπαίδευσης στην τοπική αυτοδιοίκηση στα πλαίσια της
πολιτικής των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Επίσης, αντίστοιχη προσπάθεια έγινε το
1994, όταν η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ
προσπάθησε με το νόμο για την αποκέντρωση να περάσει τη δημόσια
εκπαίδευση στην τοπική αυτοδιοίκηση, προσπάθεια
που το εκπαιδευτικό κίνημα ανέτρεψε με τους αγώνες του.
Η απόφαση αυτή της ΚΕΔΕ
δεν κάνει τίποτε άλλο παρά να λέει στυγνά αυτό που χρόνια προσπαθούν για το
δημόσιο νηπιαγωγείο: να γίνει πεδίο εμπορευματοποίησης και χώρος εφαρμογής όλων
των μορφών ελαστικής εργασίας, όπως ήδη γίνεται στις περισσότερες δομές των
Δήμων. Εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
στην τελευταία ανακοίνωσή της δηλώνει ότι «η παροχή προσχολικής
εκπαίδευσης κοστίζει σχετικά λίγο», ενώ στις «καλές πρακτικές» για το
συγκεκριμένο χώρο προκρίνει την επιδότηση των γονιών με την παροχή κουπονιών
για να έχουν τα παιδιά τους «ποιοτική προσχολική εκπαίδευση». Σε αυτή την
κατεύθυνση, ο υπουργός Παιδείας στην τελευταία συνέντευξή του δηλώνει ότι για
την εκπαίδευση είναι «άμεση προτεραιότητα
το στρατηγικό ζήτημα του αποκεντρωμένου, αυτοδιοίκητου και αυτονομημένου
εκπαιδευτικού συστήματος». Η κυβέρνηση αντιγράφει στο σχεδιασμό της για το
νηπιαγωγείο από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ για την «Πρώιμη παιδική φροντίδα και
εκπαίδευση», ο ΣΥΡΙΖΑ υιοθετεί τη θέση του για ενιαία «φροντίδα και αγωγή» από
0-6. Η υπαγωγή των νηπιαγωγείων στην τοπική αυτοδιοίκηση κινείται ακριβώς σε
αυτήν την κατεύθυνση, με χτύπημα του παιδαγωγικού ρόλου και περιεχομένου της
προσχολικής αγωγής και των εργασιακών δικαιωμάτων των νηπιαγωγών.
Ταυτόχρονα, γνώριμη
είναι και η υποβάθμιση των σχολείων από την τοπική αυτοδιοίκηση, αφού οι δήμοι
στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν αποδίδουν το σύνολο των λειτουργικών
δαπανών, στερούν χρήματα από τις δαπάνες επισκευών, δεν υποστηρίζουν τα σχολεία
με τις υπηρεσίες τους, λειτουργούν τις δομές της εκπαίδευσης (παιδικοί σταθμοί,
καθαρίστριες, σχολικοί φύλακες, σχολικοί τροχονόμοι κ. ά.) με ελαστικές σχέσεις
εργασίας, υποβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τη δημόσια εκπαίδευση.
Αυτή την πολιτική υπηρετούν σήμερα οι δήμαρχοι
που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Συναδέλφισσες,
συνάδελφοι
Η πρόταση της ΚΕΔΕ
έρχεται σε μια περίοδο που το νηπιαγωγείο είναι από τα μεγάλα θύματα των
συντηρητικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση. Αυτό αναδείχτηκε στην 85η Γ. Σ. του κλάδου,
όπου ψηφίστηκε το πλαίσιο για 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση
(δίχρονη υποχρεωτική δημόσια και δωρεάν προσχολική αγωγή και εκπαίδευση και
12χρονο ενιαίο δημόσιο, δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο).[1]
Ο
«ενιαίος» τύπος ολοήμερου νηπιαγωγείου αποτελεί περαιτέρω υποβάθμιση της
προσχολικής αγωγής, κλείνοντας τμήματα και ανοίγοντας το δρόμο για τα «voucher»
και την περαιτέρω εμπορευματοποίησή της .
Δηλώνουμε
ότι οποιαδήποτε προσπάθεια, από όπου κι αν προέρχεται, που στοχεύει στην
υποβάθμιση του παιδαγωγικού ρόλου της προσχολικής αγωγής, θα βρει απέναντί το
εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα.
Να
θεσμοθετηθεί, τώρα, η διετής υποχρεωτική φοίτηση για όλα τα παιδιά σε Δημόσιο και Δωρεάν Νηπιαγωγείο, το οποίο θα
λειτουργεί με αποκλειστική ευθύνη του κράτους και του Υπουργείου Παιδείας.
Καμία υποβάθμιση του δημόσιου Νηπιαγωγείου.
Πλήρης
οικονομική κάλυψη από το κράτος, χωρίς καμιά επιβάρυνση των γονέων και κάθε
είδους ανταποδοτική λειτουργία.
Μαζικοί
μονιμοι διορισμοί νηπιαγωγών, καθώς και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού
προσωπικού.
Να
λειτουργήσουν όλες οι δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, που είναι αναγκαίες
για την ολόπλευρη στήριξη όλων των νηπίων και προνηπίων.
Ακύρωση
της υπουργικής απόφασης για τα νηπιαγωγεία - Καθολική ελεύθερη συμμετοχή όλων
των παιδιών στο νηπιαγωγείο – κλασσικό και ολοήμερο.
Ενιαία
δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν
υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για
όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο).
Μείωση
του αριθμού των νηπίων σε 1:15 ανά νηπιαγωγείο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα
υλοποίησης του παιδαγωγικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου. Άμεση απόσυρση του
άρθρου 35 στο Ν.4386 για την έρευνα για τον ελάχιστο αριθμό 14.
Άμεση
έκδοση της Υπουργικής Απόφασης για το ωράριο των Νηπιαγωγών μετά τη θεσμοθέτησή
του με το Ν.4115/2013 λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν (να
λογίζεται ως διδακτικός χρόνος όλος ο χρόνος παραμονής των παιδιών στο
Νηπιαγωγείο).
Ανέγερση
νέων κτηριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της
προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Ίδρυση
νέων Νηπιαγωγείων και άμεσος μόνιμος διορισμός των απαιτούμενων Νηπιαγωγών.‘Όχι
στο νέο ενιαίο τύπου Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
Διατήρηση
του αυτοτελούς χαρακτήρα του παιδαγωγικού προγράμματος του Ολοήμερου
Νηπιαγωγείου.
Ενδυνάμωση
του αντισταθμιστικού ρόλου του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου.
Φοίτηση
όλων των παιδιών χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Απόσυρση της εγκυκλίου για τις
εγγραφές.
Τήρηση
της αναλογίας παιδιών / τετραγωνικών μέτρων με βάση τις προδιαγραφές ΟΣΚ (1
παιδί ανά 3 τετραγωνικά μέτρα).
Εξασφάλιση
δωρεάν μεταφοράς νηπίων και προνηπίων.
Ίδρυση
τμημάτων ένταξης σε όλα τα νηπιαγωγεία. Ικανοποίηση όλων των αιτημάτων για
παράλληλη στήριξη.
Διορισμός
μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες, τραπεζοκόμοι, σχολικοί βοηθοί,
σχολικοί νοσηλευτές).
Ομάδα
υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου. Διορισμός μόνιμου ειδικού επιστημονικού
προσωπικού (σχολικοί ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές και
λογοθεραπευετές).
Ίδρυση
και στελέχωση τάξεων υποδοχής.
Στελέχωση
των νηπιαγωγείων με εκπαιδευτικούς μητρικής γλώσσας.
Αύξηση
της χρηματοδότησης, Ειδική χρηματοδότηση για παιδαγωγικό υλικό ώστε να
διασφαλιστεί ο δωρεάν χαρακτήρας του Νηπιαγωγείου.
Ακύρωση
οποιασδήποτε προσπάθειας υπαγωγής των νηπιαγωγείων στους Δήμους.
Σε
κάθε νηπιαγωγείο να τοποθετηθεί και μια νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής για τη
στήριξη παιδιών με εκπαιδευτικές ανάγκες.
Δωρεάν
σίτιση όλων των παιδιών και δωρεάν εμβολιασμοί για όλα τα παιδιά.
Από
την 85η Γ.Σ.”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου